Antverpy 2016

Ve dnech 7. až 10.července se v Antverpách konal start regaty vysokých plachetnic (Antverpy - Lisabon) - The Tall Ships Races. A my jsme se rozhodli být u toho. Video, které krásně dokresluje celou akci:

Znamenalo to cestu autem do Antverp, nocleh a cestu zpět. Ještěže máme v Mainz Pavlu s Nicem. Mohli jsme to prodloužit o tři další přespání u nich, protože Mainz je na naší trase.

Vyjeli jsme ve středu ráno, v 5 hodin. Protože byl státní svátek, tak cesta po D1 až do Rozvadova byla  klidná s relativně mírným provozem. Na německé dálnici to už bylo horší a museli jsme si vystát zácpy kolem Würzburgu. V Mainzi jsme byli kolem půl druhé odpoledne.

Druhý den ráno, v 8 hodin, jsme vyrazili směr Belgie - Antverpy. V řízení jsme se s Markem prostřídali. Příjezd do Antverp jsme předpokládali kolem dvanácté hodiny, ale díky zastávkám ještě v Německu a pak před Antverpami jsme na Park & Ride Melsele dorazili až kolem jedné. Auto jsme nechali na parkovišti a do centra jsme se vydali tramvají, která jela nejprve na povrchu a pak, asi více v centru, jela jako metro v podzemí. Po cca 20ti minutách jízdy jsme vystoupili na stanici Premetrostation Opera a vyšli na povrch někde v centru. Bohužel stanice a nad ní cesta byla zrovna v rekonstrukci, takže tam vládl čilý stavební ruch. Zorientovali jsme se a vydali se podle mapy pěšky k ubytování na Rodestraat 22. Je to v univerzitní části centra města. Všude byly hystorické domy ve stylu kostelů a klášterů, ve kterých byly univerzitní prostory nebo ubytování. Na adrese už nás čekal Jay. Mladý Nepálec, který žije 2 roky v Belgii a živí se pronájmem dvou bytů. Domluva s ním nebyla problém, ukázal nám náš byt 1+1 s koupelnou. Lepší než v hotelu. Byli jsme spokojeni. Asi hodinku jsme si odpočinuli a pak jsme vyrazili do města. Chtěli jsme projít centrem, kolem Cathedral of Our Lady Antwerp, přes Groenplaats, Grote Markt až k nábřeží Šeldy. Tam už kotvily lodě. Na některé byl možný přístup, ale většinou dlouhé fronty nás odrazovaly.  Až u kolumbijské lodě Simon Bolivar jsme se dostali na palubu a mohli si ji projít. Celou dobu tam hrála nebo spíše řvala kolumbijská kapela v rytmu karibských tanců. Postupně jsme se po nábřeží dostali až k dokům a mezi nimi k moderní budově muzea, vysoké asi osm nebo devět pater. Mezi patry jezdily eskalátory, takže jsme se vydali až nahoru na střechu, kde byla nádherná vyhlídka na celé Antverpy. Ale to už nás přemohl hlad a my jsme se vydali hledat restauraci. Narazili jsme na útulnou pizzerii kde jsme si dali pizzy, s docela netradičními příchutěmi :-) Po večeři, jsme si už dost unavení, šli odpočinout na naše ubytování, abychom kolem osmé mohli zase vyrazit do centra. večer jsme zase došli až na nábřeží, aletentokrát jsme se vydali opačným směrem - proti proudu. Pozorovali jsme přijíždějící lodě a nemohli dojíst hranolky, které si koupili Janka i Marek. Na náměstí i nábřeží bylo stále více a více lidí. Usadili jsme se na lavičku na náměstí a sledovali, jak v každé restauraci běží na velkých obrazovkách semifinále Eura Německo-Francie. Vydrželi jsme až do konce zápasu, Francie vyhrála a davy lidí zase začaly proudit po náměstí a přilehlých uličkách. Vydali jsme se k našemu ubytování. Bylo asi 23hodin.

Druhý den ráno jsem zaběhl do Lídlu koupit pečivo na snídani. Bohužel Lídl tady neotevírá v 7 jako v Bohumíně, ale až v 8:30. Takže jsem asi 20 min brouzdal po okolí než otevřeli. Po snídani jsme se vydali prozkoumat zase jinou část města. Šli jsme k Rubensovu domu na ulici Wapper 9-11, ale na prohlídku se nám nechtělo, pak jsme zamířili k čokoládovně Burie Chocolatier na Nationalestraat 4, kde jsme dlouho vybírali které z belgických pralinek si odvezeme. Kolem muzea módy jsme pak došli k náměstí, kde jsme si v další čokoládovně, tentokrát Leonidas dali kávu a horkou čokoládu. Protože jsme byli na 12:30 domluveni s Jayem, že vyklidíme byt, museli jsme se vrátit a sbalit věci. Batoh jsme si pak nechali v úschovně na nádraží, prošli si vyhlášenou diamantovou uličku, kde jsme si připadali jako v Izraeli, všude kolem typičtí ortodoxními židé. Pak jsme zamířili do restaurace na oběd. Po vydatném obědě jsme se vydali zase na nábřeží. Koupili jsme si tička Tall Ships Races a Janka ještě v jednom obchodě sošku baletky. Pak už se posádky lodí začali shromažďovat na náměsí a začína průvod městem - Crew Parade - Through the city, starts in Grote Markt. My jsme se pak vydali k nádraží pro batoh a tramvajkou na parkoviště k autu. Po sedmé hodině večer jsme vyrazili směr Mainz. Před jedenáctou jsme byli u Pavly.